Allarme Pioggia Shevu'ot 1.3

Il testo della Mishnàh:


אין בה ידיעה בתחלה אבל יש בה ידיעה בסוף , שעיר הנעשה בחוץ ויום הכפורים מכפר , שנאמר (במדבר כט) מלבד חטאת הכפרים , על מה שזה מכפר זה מכפר . מה הפנימי אין מכפר אלא על דבר שיש בו ידיעה , אף חיצון אין מכפר אלא על דבר שיש בו ידיעה :


Rav 'Ovadiàh di Bartnora (in romagnolo, Bertinoro in italiano) e Yqqar Tossafot Yom Tov per i più volenterosi:


ר"ע מברטנורה אין בה ידיעה בתחלה . שלא ידע בטומאה זו מימיו {יב} , זה ל


א בא לכלל קרבן עוד לעולם . שהרי אין קרבן בא אלא על שיש בו ידיעה בתחלה : שעיר הנעשה בחוץ . הקרב במזבח החיצון במוספין של יוה''כ : ויום הכיפורים עצמו מכפר עם השעיר : שנאמר . בשעיר הנעשה בחוץ (במדבר כ''ט) שעיר עזים אחד חטאת מלבד חטאת הכפורים , וחטאת הכפורים הוא השעיר הנעשה בפנים , והקישן הכתוב , ללמדך שעל מה שזה מכפר זה מכפר . מה פנימי אינו בא אלא על דבר שיש בו ידיעה , ומאי ניהו ידיעה , בתחלה , כדילפינן מקרא דכתיב לכל חטאתם , דמשמע לאותם שיבואו לכלל חטאת כשתהיה להם ידיעה בסוף , ואי אפשר לבא לכלל חטאת אא''כ היתה לו ידיעה בתחלה , אף שעיר הנעשה בחוץ אינו מכפר אלא על שיש בו ידיעה , ומאי ניהו , ידיעה בסוף ולא בתחלה {יג} דלא אתיא לכלל קרבן , ומכפר זה כפרה גמורה בלא תליה : (ר"ע מברטנורה)


עיקר תוי"ט {יב} למסקנא דגמרא שכתבתי בריש מתניתין דלעיל , לא משכחת אלא בתנוק שנשבה בין הנכרים : . ! {יג} וא''ת כיון שהוקשו זל''ז יכפר כל אחד אדידיה ואדחבריה . ונפקא מינה לטומאה שאירע בין זה לזה , וא''נ אי לא עבד חיצון . משני בגמרא אמר קרא אחת , כפרה אחת מכפר , ואינו מכפר ב' כפרות . אמר קרא אחת בשנה כפרה זו לא תהא אלא אחת בשנה : (עיקר תוי"ט)






Nessun commento:

Posta un commento