Allarme Pioggia in Eretz Israel - Shevu'ot 1.2

Il testo della Mishnàh:


כל שיש בה ידיעה בתחלה וידיעה בסוף {ו} והעלם בנתים , הרי זה בעולה ויורד . יש בה ידיעה בתחלה ואין בה ידיעה בסוף , שעיר הנעשה בפנים {ז} ויום הכפורים {ט} תולה , עד שיודע לו ויביא בעולה ויורד


Abbiamo pensato di aggiungere per i volenterosi i commenti di Rav 'Ovadiàh di Bartnoro (così si dice in dialetto romagnolo, oggi Bertinoro in italiano) e dell'Yqqar Tossafot Yom Tov:


ר"ע מברטנורה שיש בה ידיעה בתחלה . אידיעות הטומאה קאי . ואיידי דזוטרי מילייהו מפרש להו ברישא והדר מפרש שבועות דנפישי מילייהו . ויציאות ומראות , כל חדא וחדא מיפרשא במסכת דידיה , להכי לא פרשינהו בהאי מסכתא . ולא תנינהו הכא אלא משום דדמו להדדי בשתים שהן ארבע : ידיעה בתחלה . שידע שנטמא : וידיעה בסוף . משאכל את הקודש בהעלם או נכנס למקדש בהעלם ויצא , נודע לו שבטומאה אכל או בטומאה נכנס : והעלם בינתיים . בשאכל את הקודש נעלמה ממנו טומאה או קודש , או נכנס למקדש ונעלמה ממנו טומאה או מקדש : הרי זה בעולה ויורד . עולה לעשיר , ויורד לעני . עשיר מביא חטאת בהמה , ועני חטאת העוף , ודל שבדלים עשירית האיפה , והיא מנחת חוטא האמורה בכל מקום : שעיר הנעשה בפנים . שעיר של יום הכפורים שמביא מדמו לפנים {ח} : תולה . להגין עליו מן היסורין {י} : עד שיודע לו . שאכל קודש בטומאה {יא} ויביא קרבן עולה ויורד : (ר"ע מברטנורה)


עיקר תוי"ט {ו} בתחלה כו' . בגמרא ילפינן להו ומסיק דידיעת בית רבו (שלמד בבית רבו שהנוגע בטומאה טמא) שמה ידיעה . פרט לנשבה בין הנכרים : {ז} בפנים . שהרי הוא אומר בשעיר זה וכיפר על הקודש , מטומאה שבמקדש . יכול על כל טומאה שבקודש יהא שעיר זה מכפר , ת''ל ומפשעיהם לכל חטאתם , חטאים דומיא דפשעים , מה פשעים שאינן בני קרבן , אף חטאים שאינן בני קרבן . ומנין ליש בה ידיעה בתחלה , פירש הר''ב משנה דלקמן : {ח} ג' שעירים נעשין לצבור ביוה''כ , אחד מתן דמו לפנים , וחברו משתלח לעזאזל , ואחד קרב במזבח החיצון במוספין . והוא כתוב בפרשת פנחס עם שאר כל מוספי המועדות . רש''י : {ט} ויוה''כ . הוא עצמו מועיל עם הקרבנות . שנאמר כי יום כפורים הוא . רש''י : {י} שאע''פ שאינו יודע שחטא , יש לו לדאוג . שכלהשוגגים צריכין כפרה לכשידעו , אלמא קודם ידיעה ענושים הן . רש''י : {יא} וחדא מתרתי נקט . וה''ה שנכנס למקדש : (עיקר תוי"ט)






Nessun commento:

Posta un commento