Allarme Pioggia in Eretz Israel - Shevu'ot 1.6

Come detto precedentemente, in Eretz Israel non piove abbastanza. Nel Sefer HaMiddot di Rav Nachman di Breslev ז"ל (ערך שבועה ח"א אות ג* dice che è possibile aiutare la caduta della pioggia attraverso lo studio di Massechet Shevu'ot, di cui abbiamo cominciato da qualche giorno la spiegazione.


In testa al video di spiegazione vi forniamo il testo della Mishnàh:

ועל זדון טמאת מקדש וקדשיו , שעיר הנעשה בפנים {כג} ויום הכפורים מכפרין . ועל שאר עברות שבתורה , הקלות והחמורות , הזדונות והשגגות , הודע ולא הודע , עשה ולא תעשה {כו} , כרתות ומיתות בית דין , שעיר המשתלח מכפר :


Per i più volenterosi il commento di Rav 'Ovadiàh di Bartnora (in romagnolo, in italiano Bertinoro) e il supercommento di Yqqar Tossafot Yom Tov:

ר"ע מברטנורה ועל זדון טומאת מקדש וכו' . סתמא דתלמודא נקיט לה : שעיר הנעשה בפנים ויוה''כ מכפר . דכתיב (ויקרא ט''ז) ומפשעיהם לכל חטאתם , ופשעים אלו מרדים {כד} : החמורות והקלות וכו' . כולה מתניתין מפרשה בגמרא הכי , בין קלות בין חמורות בין שעשאן במזיד בין שעשאן בשוגג , אותן שעשאן בשוגג בין נודע לו ספיקן בין לא נודע לו ספיקן , כלומר בין נודע לו שבא לידו ספק חלב ואכלו {כה} בין שלא נודע לו שבא לידו ספק חלב . ואלו הן קלות , עשה ולא תעשה . ואלו הן חמורות , כריתות ומיתות ב''ד : (ר"ע מברטנורה)


עיקר תוי"ט {כג} ועל זדון כו' . ואע''ג דאמרינן אחת כפרה אחת כו' . כבר כתבו התוספ' דאין זה ב' כפרות אלא '' מה שקרבן אחר מכפר . א''נ , כפרה אחת לשוגג ואחת למזיד : {כד} וכה''א מלך מואב פשע בי . ואומר אז תפשע לבנה בעת ההיא . גמרא : . ! {כה}דליכא לפרושי דנודע לו שגגתו ששגג ודאי , דאם כן הו''ל חייבי חטאת ואשמות ודאין , ותנן במסכת כריתות , חייבי חטאת ואשמות ודאין שעבר עליהן יום הכיפורים חייבין להביא לאחר יום הכיפורים אבל חייבי אשם תלוי פטורין . רש''י : {כו} עשה . בגמרא , היכי דמי אי דלא עביד תשובה זבח רשעים תועבה , אי דעביד תשובה כל יומא נמי כו' . ומסיק בדלא עביד תשובה , ורבי היא דס''ל על כל עבירות שבתורה בין עשה תשובה ובין לא כו' יום הכיפורים מכפר , חוץ מפורק עול ומגלה פנים בתורה ומפר ברית בבשר . שאם עשה תשובה יום הכיפורים מכפר , ואם לאו אין יוהכ''פ מכפר . וזבח רשעים תועבה , בשאר יומי . רש''י : (עיקר תוי"ט)






Nessun commento:

Posta un commento