Allarme Pioggia in Eretz Israel - Shevu'ot 1.7

Ultima Mishnàh del Primo Capitolo!

Come detto precedentemente, in Eretz Israel non piove abbastanza. Nel Sefer HaMiddot di Rav Nachman di Breslev ז"ל (ערך שבועה ח"א אות ג* dice che è possibile aiutare la caduta della pioggia attraverso lo studio di Massechet Shevu'ot, di cui abbiamo cominciato da qualche giorno la spiegazione.

In testa al video di spiegazione vi forniamo il testo della Mishnàh:
אחד ישראלים , ואחד כהנים , ואחד כהן משוח {כז} . מה בין ישראלים לכהנים ולכהן משוח , אלא שדם הפר מכפר על הכהנים {כח} על טמאת מקדש וקדשיו . רבי שמעון אומר , כשם שדם השעיר הנעשה בפנים מכפר על ישראל , כך דם הפר מכפר על הכהנים . כשם שודויו של שעיר המשתלח מכפר על ישראל , כך ודויו של פר מכפר על הכהנים

Per i più volenterosi il commento di Rav 'Ovadiàh di Bartnora (in romagnolo, in italiano Bertinoro) e il supercommento di Yqqar Tossafot Yom Tov:

ר"ע מברטנורה אחד ישראל ואחד כהנים . הכי קאמר , אחד ישראל ואחד כהנים ואחד כהן משוח מתכפרים בשעיר המשתלח בשאר עבירות , ואין חילוק ביניהם אלא שדם הפר מכפר על הכהנים על טומאת מקדש וקדשיו : כל מה ששעיר הפנימי מכפר על ישראל , דהיינו תליית ישראל על שיש בה ידיעה בתחלה ואין בה ידיעה בסוף וזדון טומאת מקדש וקדשיו , וכן כפרת שעיר החיצון פרו של כהן גדול הקרב ביוה''כ מכפר על הכהנים : ר''ש אומר כשם . שאתה מודה בדם השעיר הפנימי שמכפר על ישראל כפרתו בלא שום וידוי , שאין וידוי בשעיר הפנימי אלא בשעיר המשתלח , כך דם הפר בלא שום וידוי מכפר על הכהנים על טומאת מקדש וקדשיו . אייתר ליה וידויו של פר במקום וידוי של שעיר המשתלח לכפר על הכהנים בשאר עבירות , ואין להם כפרה בשעיר המשתלח : (ר"ע מברטנורה)

עיקר תוי"ט {כז} א' כו' . בגמרא יליף ליה : {כח} הכהנים . דהא כתיב בתר מעשה פר ושעיר וכפר על הקדש וגו' . והתוספ' כתבו דבשעיר הפנימי כתיב אשר לעם , ולא לכהנים , וחיצון אתקיש לפנימי . עתוי''ט : (עיקר תוי"ט)

Nessun commento:

Posta un commento