Come detto precedentemente, in Eretz Israel non piove abbastanza. Nel Sefer HaMiddot di Rav Nachman di Breslev ז"ל (ערך שבועה ח"א אות ג dice che è possibile aiutare la caduta della pioggia attraverso lo studio di Massechet Shevu'ot, di cui abbiamo cominciato da qualche giorno la spiegazione.
In testa al video di spiegazione vi forniamo il testo della Mishnàh:
ידיעות הטמאה שתים שהן ארבע . נטמא וידע ונעלמה ממנו הטמאה וזכור את הקדש , נעלם ממנו הקדש וזכור את הטמאה , נעלמו ממנו זה וזה , ואכל את הקדש ולא ידע ומשאכל ידע , הרי זה בעולה ויורד . נטמא וידע ונעלמה ממנו טמאה וזכור את המקדש , נעלם ממנו מקדש וזכור את הטמאה , נעלמו ממנו זה וזה ונכנס למקדש ולא ידע ומשיצא ידע , הרי זה בעולה ויורד :
Per i più volenterosi il commento di Rav 'Ovadiàh di Bartnora (in romagnolo, in italiano Bertinoro) e il supercommento di Yqqar Tossafot Yom Tov:
ר"ע מברטנורה ידיעות הטומאה . נטמא וידע שנטמא {א} . בשעת טומאה או אחרי כן : נעלמה ממנו טומאה . וע''י אותו העלם אכל קודש , הרי אחת . ונכנס למקדש , הרי שתים . דכתיב ונעלם ממנו והוא טמא , משמע שנתעלמה ממנו טומאה . ולפי שאינו חייב עליה אלא א''כ ידע בתחלה שנטמא ואח''כ נעלמה ממנו , משום הכי קרי לה ידיעות {ב} : נעלם ממנו הקודש או המקדש , ואכל קודש או נכנס למקדש , וזכור לטומאה . הרי שתים אחרות דלא כתיבי {ג} : נעלם ממנו זה וזה : אינו ממנין הידיעות ! {ד} , אלא הא קמשמע לן דאע''ג דבשעת אכילת קודש או כניסת מקדש אינו זכור לא לטומאה ולא לקודש , חייב קרבן עולה ויורד : (ר"ע מברטנורה)
עיקר תוי"ט {א} רש''י . משמע שפירש כולה מתניתין בידיעה גמורה . שפירש וידע שנטמא כו' . והמדקדק יכול לפרש כולה מתניתין בידיעת בית רבו . תוספ' . ועיין פרק קמא מ''ג . ועוד דע , שעם זה שצריך שתהא לו ידיעה שנטמא צריך ג''כ שתהא לו ידיעה שזה מקדש ושזה קודש : . ! {ב}והיינו טעמא נמי דלא תני ד' שהם ח' והיינו עוד ד' ידיעות בסוף , דלא חשיב הני ידיעות דאיתנהו בכל התורה כולה שאין אדם מביא חטאת אא''כ נודע לו שחטא . כדאיתא בגמרא : {ג} בהדיא . אלא מרבויא דונעלם דרשינן לה בסוף פרקין : . ! {ד} ולא קשיא אמאי לא חשיב להו ולהוי שש , דמכיון דחשבינן ידיעת הטומאה דלקודש וכן דלמקדש , וכן ידיעת המקדש גם דלמקדש , אין להוסיף במנין ידיעות העלם שניהם יחד , כיון שכבר נמנו כל אחת בפרט : (עיקר תוי"ט)
Nessun commento:
Posta un commento